|
Post by Riina on Aug 1, 2017 22:52:50 GMT 2
Tervetuloa tutustumaan Naavan talliin! Naavan talli järjestää avoimien ovien päivän lauantaina 19.8.2017. Tarjolla on monipuolista ohjelmaa kaikille hevosista kiinnostuneille. Tarkoituksena on saada toiminnallemme näkyvyyttä ja tehdä uusi talli tutuksi ihmisille. Ratsastuskoulutoiminta pyörähtääkin käyntiin heti tapahtuman jälkeisellä viikolla. Ensimmäinen hoitajahaku avautui kuitenkin jo 1.8.2017, jos siis kaipaat itsellesi kauraturpaa ystäväksi, klikkaa itsesi tänne! Tallin ovet auki - tapahtuma toimii lähtölaukauksena ratsastuskoulun syyskaudelle sekä koko Naavan tallin toiminnalle! Ohjelmassa- talutusratsastusta pienille ja isoille, ratsuina Peppi & Harmo - mahdollisuus kokeilla ratsastusta valvotusti, ratsuina Jossu & Halla - kärryajelua, vetohevosina Leija & Miska - PKK-näyttelyt- buffet Kuinka voin osallistua?Tallin ovet auki - tapahtuma on avoin ihan kaikille. Voit osallistua piirtämällä kuvan tai kirjoittamalla tarinan vierailustasi Naavan tallilla. Erillistä ilmoittautumisviestiä ei tarvita Tapahtumaan osallistuneet hoitajat ansaitsevat merkin:Tervetuloa!
|
|
Nella
Uusi ihmettelijä
Hoitohevonen: Leija
Koulutaso: jatko
Estetaso: ristikot
|
Post by Nella on Aug 19, 2017 22:52:45 GMT 2
2❦ 19. elokuutaNella odotti innolla tallin avajaispäivää ja toivoi mahdollisimman paljon vieraita paikalle. Hänen tallille saapuessa pihalla ei kuitenkaan tullut vastaan kuin tapahtumaa valmistelevaa henkilökuntaa ja hoitajia. Peppi ja Halla pääsisivät talutusratsuiksi, ja heidän hoitajat Aurora ja Bertta taluttamaan. Reetta varusti hoitajien kanssa Jossua ja Harmoa ratsastuskuntoon, jotta kiinnostuneet voivat kokeilla ratsastusta Reetan valvovan silmän alla. Nella pääsi harjaamaan ja valjastamaan Leijaa, joka pääsisi vetohevoseksi Miskan tavoin kärryajelua varten. Nella ei vielä uskaltanut lupautua kuskiksi, mutta mukava Riina-tallityttö yhden toisen työntekijän kanssa hyppäisi kärryjen penkille. Leija antoi helposti kiinni tarhasta ja Nella talutti tamman pieneen tallirakennukseen karsinaan. Nella harjasi tamman huolella ja putsasi kaviot, ja pian oli valjastamisen aika. Nellalla oli kokemusta vain Viola-aasin yksinkertaisista koppakärryn valjaista, joten hän pyysi Riinan auttamaan valjaiden laittamisessa. Hän kuitenkin huomasi, että olisi ehkä osannut laittaa ne itsekin, sillä valjaat olivat aika samankaltaiset. Vihdoin oli aika taluttaa tamma ulos kärryjen eteen ja valmiiksi paikalle, josta kärryajelut lähtivät. Kello lähestyi avajaisten alkuhetkeä ja hiljalleen porukkaa alkoi saapua tallille. Pari perhettä tuli autolla, takapenkit täynnä pieniä, innokkaita heppatyttöjä. Joku saapui pyörällä oma kypärä mukanaan ja suuntaisi varmasti kohti kenttää. Buffet oli myös avattu ja osa ihmisistä meni heti alkuun sinne syömään. Tyttösiä kävi ahkeraan silittämässä kärryponejamme, mutta meni aika kauan, ennenkuin kukaan uskaltautui kärryajelulle. Nella jäi vahtimaan lähtöpaikkaa, kun Riina lähti matkaan Leijan kanssa ja toinen työntekijä Miskan kanssa. He kiertäisivät pihaa ja palaisivat pian takaisin Nellan luokse, jolloin seuraava innokas pääsisi kärryjen kyytiin. Nella hymyili katsoen ihmisvilinää tallipihalla - eiköhän pian tämä olisi arkipäivää pienellä Naavan tallillakin.
|
|
Aurora
Uusi ihmettelijä
Hoitohevonen: Peppi
Koulutaso: heB-A
Estetaso: 100cm
|
Post by Aurora on Aug 24, 2017 8:44:17 GMT 2
2☘ 19. elokuutaOli hauskaa olla taluttajana, kun pienet lapset tulivat silittelemään Peppiä ja sain kertoa heille hevosista, auttaa heille kypärän päähän ja nostaa lapsosia kyytiin. Se riemu heidän kasvoillaan oli sanoinkuvaamattoman suuri, kun he pääsivät ponin kyytiin tuoksi pieneksi hetkeksi. Se lämmitti omaa mieltäni ja sai ilon kuplimaan itsessänikin! Peppi oli kyllä hauska poni, vaikka olimme tavanneet vasta eilen ensimmäistä kertaa. Koska tämän päivän talutettavat ratsastajat eivät osanneet ratsastaa, poni mateli väsyneen ja välinpitämättömän oloisena eteenpäin. Kuitenkin huomasin sen kuuntelevan ympäristöä tarkkaavaisesti ja ahkerasti, ja olin kuullut huhua, että kokeneempaa ratsastajaa se testaisi pukein ja sivuloikin! Pian pääsisin itsekin ratsastamaan ponilla, mutta tämä päivä oli vierailevien asiakkaiden oma päivä. Olipa hienoa kuulua tallin tiimiin ja järjestää tämmöistä tapahtumaa!
|
|
Anki
Uusi ihmettelijä
|
Post by Anki on Aug 28, 2017 18:41:22 GMT 2
Tätä päivää oli odotettu. Olin ollut haljeta innosta heti kuultuani, että paikkakunnalle perustettaisiin vihdoin ihan oikea ratsastustalli. Nyt pääsisin vihdoin jatkamaan rakasta harrastustani, joka oli ollut tauolla jo puoli vuotta. Olin joutunut jättämään haikeat hyvästit vanhalle ratsastuskoululleni muutettuamme vuodenvaihteessa kaupungista maaseudulle, ja vielä satojen kilometrien päähän vanhasta kodistani. Ensisilmäyksellä Naavan talli vaikutti täysin erilaiselta kuin tuttu ratsastuskoulu. Ei ollut suurta maneesia, neliön muotoisia hiekkapohjaisia tarhoja, valkoisia aitoja tai leveää ja valoisaa tallikäytävää. Kaikki oli pientä ja hieman vanhanaikaista. Laitumella käyskenteli lehmiä ja pörröinen koira juoksenteli pihalla valtoimenaan. Ratsastuskouluun verrattuna tilat olivat vaatimattomat, mutta kaiken kaikkeaan maalaistalli oli äärettömän kodikas ja siisti. Avajaispäivissä oli paljon väkeä paikalla. Kiertelin ympäri pihamaata ja tutkin innoissani paikkoja. Buffetista leijaili herkullinen ruoan tuoksu, joka sai veden herahtamaan kielelle. Pellolle aidatut tarhat olivat tyhjillään, sillä kaikki kuusi hevosta näyttivät olevan työn touhussa. Oli talutusratsastusta ja kärryajelua, minkä lisäksi vierailijoilla oli mahdollisuss päästä irtotunnille kokeilemaan ratsastusta. Minäkin olin varannut paikkani tunnille tälle päivälle. En malttanut odottaa, että pääsisin näkemään, millaisia ratsastustunnit tällä pikkutallilla olisivatkaan. "Moi, ja tervetuloa ratsastamaan! Sinä taidatkin olla Anki?" tallin omistaja Reetta kysyi huomattuaan minut kentän portilla. Nyökkäsin hymyillen ujosti. Kentällä kaksi ratsukkoa käveli loppukäyntejä, hevoset pärskähtelivät tyytyväisinä. "Sinä saatkin sitten ottaa Jossun, se on tuo isompi hevonen", Reetta kertoi ja pyysi ratsukoita asettumaan kaartoon. Painoin kypärän jännittyneenä päähäni. Osaisinkohan edes ratsastaa enää? Jossun edellinen ratsastaja ojensi ohjat hymyillen minulle. Hänen poskensa punoittivat ja hiukset olivat kostuneet kypärän alla. Reetta laittaisi minutkin varmasti töihin. Ratsastaminen pitkästä aikaa oli ihanaa. Aluksi olin ruosteessa kuin vanhan oven saranat, mutta mitä pidemmälle tunti eteni, sitä kotoisammaksi tunsin oloni satulassa. Jossu oli nöyrä ja taitava hevonen, se hakeutui hyvin muotoon ja taipui pyöreästi allani. Reetta ei kuitenkaan päästänyt minua helpolla, hän oli tarkkaavainen ja tiukka opettaja, joka jaksoi kuitenkin aina kehua ja kannustaa. Ratsastustunnin jälkeen olin haltioissani. "Sehän meni hyvin!" Reetta kehui pysäyttäessäni Jossun kentän keskelle. "Oot vissiin ratsastanut enemmänkin?" "Joo, valmentauduin ja kilpailin ennen yhdellä ratsastuskoulun ponilla. Nyt on vaan ollut taukoa, kun täällä ei oikein ole ollut mahdollisuutta päästä ratsastamaan", selitin. "No, nyt siihen tulee muutos! Olet aina tervetullut ratsastustunneille, ja meillä olisi yksi poni ilman hoitajaakin. Sitä saisit tarpeen mukaan liikuttaa ja treenailla, luulen että teillä synkkais Miskan kanssa aika hyvin", tallin omistaja jutteli. Onnellinen hymy levisi kasvoilleni. Minun ei kahta kertaa tarvinnut miettiä, halusinko alkaa hoitamaan sitä Miskaksi kutsuttua ponia. Ratsastustunteihin kun minulla ei enää vanhempien eron jälkeen olisi rahaa, isä ei kuitenkaan suostuisi auttamaan niiden kustantamisessa. "Voisinko mä nähdä sen Miskan?" kysyin ujosti. "Tottakai!" Reetta hymyili, ja tiesin jo tehneeni oikean päätöksen.
|
|
Lily
Uusi ihmettelijä
Hoitohevonen: Jossu
Koulutaso: Vaativa B
Estetaso: 100cm
|
Post by Lily on Sept 1, 2017 19:29:34 GMT 2
19. heinäkuuta oli se päivä jota kaikki tallilla tuntuivat odottaneet innoissaan. Itse en kuitenkaan onnesta hihkunut kun minut oli kehotettu mukaan tapahtumaan ja hoitamaan Jossu valmiiksi itsenäisiä ratsastuksia varten. Eihän minun mikään pakko ollut lupautua hommaan, mutta olisi ollut epäkohteliasta kieltäytyä. Tallilla viiletti porukkaa vauvasta vaariin ja kaikilla hoitajilla ja tallin henkilökunnan jäsenillä oli kasvoillaan leveät hymyt. Itse hain aamulla Jossun tarhasta ja onnekseni sain melko rauhassa hoitaa sen.
Satuloidessani Jossua pari pikkutyttöä tuli notkumaan karsinan edelle. Nämä rapsuttelivat tyytyväisinä karsinan oven välistä kurkkivaa Jossua ja itse vain kivikasvoisena kiinnitin satulavyön paikalleen ja pyysin sitten Jossua väistämään että pääsin ovesta ulos. "Ootko sä tän hoitaja?" toinen tytöistä kysyi. "Joo oon", vastasin lyhyesti ja nappasin ruunan suitset naulasta. Pujotin ohjat Jossun kaulalle ja suitsin ruunan tottunein ottein. "Se on tosi kaunis, saanko ratsastaa sillä?" vaaleahiuksinen tyttö kysyi. "Sitä sun pitää kysyä Reetalta, tallin omistajalta. Jossu on toinen heppa kenellä on tänään mahis kokeilla itsenäisesti ratsastamista", otin itseäni niskasta kiinni ja mainostin ratsastusmahdollisuutta tytöille. Tämän jälkeen pyysin näitä kohteliaasti väistämään ja talutin Jossun ulos kentälle, jossa Reetta jo odottelikin. Jätin Jossun tälle ja siirryin kentän reunalle seuraamaan kun ensimmäinen innokas kapusi Jossun selkään.
"Ihanaa nähdä talli näin täynnä porukkaa", sanoi silmät tuikkien viereeni ilmestynyt Riina. Itse vain huokaisin ja pyöräytin silmiäni. "Sori mun asenne. En vaa oo kauheen ihmisystävälline", sanoin ja sain pienen hymyn viritettyä kasvoilleni. "Ei se mitään. Ei sun ois ollut pakko tulla tänne jos et tykkää isoista ihmismassoista", Riina sanoi ystävällisesti. "Kaipa munki pitää tottua. Ja halusin tietty tulla kattoo Jossua", sanoin vielä. Jossu kiersi kauniisti kenttää ympäri joku tyttö selässään. No, tallille se on hyvä että paikka saa käviöitä. Kaipa itsekkin alan ihmisten keskellä olemiseen vähitellen tottua. Nojasin käsilläni aitaan ja jäin seuraamaan tapahtuman etenemistä.
|
|
|
Post by Riina on Sept 27, 2017 17:54:11 GMT 2
Rose & Harmo sekä Aurora & Peppi hommissa talutuspisteellä. KP Roselle ja Auroralle!
|
|
Bertta
Uusi ihmettelijä
Hoitohevonen: Halla
Koulutaso: Helppo C
Estetaso: 50cm
|
Post by Bertta on Oct 11, 2017 16:17:16 GMT 2
Heti seuraavana päivänä kun mä olin Hallan tavannut ja sen hoitajaksi alkanut, Naavan talli aukesi virallisesti ja piti sen kunniaksi Tallin ovet auki! -nimellä kulkevan tapahtuman. Tapahtuman ohjelmassa oli vaikka mitä, muun muassa PKK-näyttelyt, buffet ja tietenkin kaikkea hevosiin liittyvää. Leija ja Miska olivat kärryajelussa vetohevosina, ne kiersivät aina pienen lenkin ajaen ja palasivat sitten takaisin tallipihaan. Ohjelmassa oli myös talutusratsastusta, sitä pitivät Rose ja Aurora hoitohevosillaan Harmolla ja Pepillä. Varsinkin pienempi, kirjava poni Peppi keräsi paljon ratsastajia. Ihan pienimmät ratsastajat eivät isomman Harmon selkään uskaltaneet mennä. Ja sitten oltiin tietty me! Eli siis ratsastuksen kokeilua ohjatusti, mä olin auttamassa ratsastajille kypäriä päähän ja selkään pääsyn jälkeen laitoin sopivia jalustimia. Mä olin tietty huolehtimassa Hallasta, mun ihanasta hoitoponistani. Meidän lisäksi siinä pisteellä oli Lily Jossun kanssa. Päivä meni mukavasti ratsastajia auttaen ja Hallaa hoitaen. Välillä pidettiin taukoa, ponit pääsi hetkeksi lepäämään ja syömään. Mäkin kävin ostamassa itselle buffetista ruokaa ja katselin vähän ympärilleni. Kävin mä Leijan vetämien kärryjenkin kyydissä, sitten oli taas aika jatkaa. Onneksi oli kiva poni jonka kanssa touhuta! Päivän päätteeksi mä hoidin Hallan huolellisesti ja annoin sille vähän melassia juotavaksi, niin hienosti poni oli ollut! Se oli kyllä maailman paras hoitoponi, niin kiltti ja luotettava. Mä taisin olla jo kahden päivän jälkeen ihan rakastunut siihen.
|
|
|
Post by ativacisujod on Apr 10, 2019 16:47:04 GMT 2
|
|
|
Post by igihologame on May 14, 2019 10:11:49 GMT 2
|
|
|
Post by eurinin on May 14, 2019 12:02:45 GMT 2