|
Post by Riina on Aug 1, 2017 22:50:13 GMT 2
|
|
Aurora
Uusi ihmettelijä
Hoitohevonen: Peppi
Koulutaso: heB-A
Estetaso: 100cm
|
Post by Aurora on Aug 18, 2017 12:39:58 GMT 2
1☘ 18. elokuuta
Minäkin olin kuullut uudesta tallista kaupungin liepeillä. Asun kaupungin keskustan reunamilla vanhassa, pienessä yksiössäni, jossa lukioaika oli kulunut rattoisasti. Lukion loputtua aika oli kuitenkin käynyt vähän pitkäksi, vaikka teinkin enemmän töitä eräässä keskustan vaateliikkeessä. Siispä päätin tutustua uuteen talliin ja aloittaa pariksi vuodeksi unohtuneen hevosharrastuksen uudestaan. Koko perjantai-aamun tallin sivuja tutkineena en malttanut olla lähtemättä käymään pikan päällä, vaikka lauantaina olisi avajaistapahtuma. Niin otin pyöräni ja polkaisin kaupungin laitamille pienelle Naavan tallille.
Tallin pihaan kulki kauniisti koivujen reunustama tie, jonka toisella puolella oli johevostarha. Siellä tarhaili pikkuinen suokki, russponi, kimo poni ja pikkuinen, kirjava shetlanninponi. Voi, miten söpö se olikaan! Siitä tulee varmasti alkeiskurssilaisten junnujen suosikki, kun tunnit ensiviikolla alkavat, pohdin. Jätin pyöräni pihan reunaan puuta vasten ja mietin, mihinhän sitten kannattaisi mennä. Silloin talon ovi kuitenkin aukesi ja suunnilleen viisikymppiseltä näyttävä nainen asteli pihalle ystävällinen hymy kasvoillaan. "Terve! Minä olen Reetta, mutta kukas sinä olet?" "Moi, olen Aurora ja tulin katsomaan uutta tallia", vastasin aurinkoinen hymy kasvoillani. "Tervetuloa! Mukavaa, kun saamme vieraita. Minulla onkin hetki tässä aikaa näyttää vähän paikkoja täällä", Reetta vastasi.
Kävelin Reetan mukana läpi kaikki tilan rakennukset, kentän, vuohien ja lehmien tarhat sekä tietysti hevosten tarhat. Reetta esitteli minulle myös hevoset. Kentällä meni punatukkainen tyttö rautiaalla puoliverisellä, jonka nimi oli Jossu. Tarhassa oli yksinään Harmo-niminen suomenhevonen, jolla myös oli jo hoitaja. Neljän pikkuhevosen tarhassa viihdyimme hieman pidempään. Sen rautiaan suokin nimi oli Leija, ja sitä kuulemma hoiti joku pieni Nella-tyttö. Kimo poni paljastui Hallaksi, jota oli käynyt juuri yksi tyttö hoitamassa ensimmäisen kerran. "Tuo russponi on nimeltään Miska ja kirjava shettis on Peppi, ja heillä ei ole vielä hoitajia. Hoitajia tarvitaan viideltä alkaville tunneille avuksi maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina, mutta sitten saa myös ratsastaa hoitsulla tai puuhata jotain muuta, mistä kukin tykkää. Että jos tekee mieli käydä tallilla monesti viikossa tai vaikka joka päivä, niin ryhdy ihmeessä hoitajaksi!"
Silittelin hevosia tarhassa ja mietin. Olin peruskouluaikoina edennyt jo about metrin esteisiin ja helpon Aan puolelle kouluratsastuksessa, joten olisi kiva saada palautella asioita mieleen jollain tasokkaammalla tuntihevosella. Toisaalta olisi hauskaa hoitaa pikkuista ponia ja talleilla rennommalla otteella. Ainahan voi mennä tunnille tekemään töitä ja hikoilemaan! En ehkä voisi vastustaa tuota pikkuista, kirjavaa ponia, joka nuuhki innokkaasti taskujani ja hörisi välillä niin hauskasti meille. "No voisinhan mä tuon Pepin huolia hoitohevoseksi, ainakin olen tarpeeksi pienikokoinen sille! Voin sitten tulla tunneille harjoittelemaan vaikeampaa kouluratsastusta ja isompia esteitä", sanoin hymyillen. Reettakin oli yhtä hymyä - oli varmasti ihanaa saada lisää apukäsiä hevosten hoitoon. "Se on sovittu sitten! Jos huomenna tulisit avajaisiin taluttamaan Peppiä niin olisi kiva, se nimittäin pääsee talutusratsuksi." Sehän kävi minulle paremmin kuin hyvin. Reetta palasi omiin touhuihinsa ja minä lähdin käymään taukotiloissa valitsemassa itselleni kaapin.
Tallissa olikin täysi tohina päällä, sillä tuo punatukkainen nuori nainen oli laittanut Jossun käytävälle kiinni ja parikymppiselle näyttävä pellavapää poika hääräsi hevosen takasen kimpussa. "Mooi", sanoin heille iloisesti mutta hieman ujosti. "Ai, hei! Oletko kenties uusimpia hoitajia?", komiahko poika kysyi. "Joo, lupasin juuri Reetalle alkaa hoitamaan Peppiä. Olen Aurora." "No Pepin selästä ei ainakaan ole pitkä matka maahan", poika naurahti saaden minutkin hymyilemään. "Ja niin, olen Jarkko, mutta Jarskiksi sopii kutsua." Pojan vitsi oli saanut hennon hymynkareen punatukkaisen naisenkin huulille, mutta pieni hiljainen hetki kului, kun odotimme hänen sanovan jotain. "Nii joo, mä oon Lily", nainen sanoi ilman sen kummempia selityksiä. No, ehkä hän ei ollut maailman sosiaalisin ihminen uusien tuttavuuksien kanssa, mutta eiköhän tässä ehdi tutustua!
|
|
|
Post by Riina on Oct 8, 2017 18:13:28 GMT 2
19.8.2017 Tallin ovet auki!Rose & Harmo sekä Aurora & Peppi hommissa talutuspisteellä. KP Roselle ja Auroralle!
|
|
|
Post by Riina on Dec 30, 2017 21:58:54 GMT 2
Pikkujoulut 2017Kuusivarkaat saatiin kiinni itseteosta
|
|